Aktualności

Numer PESEL i profil zaufany dla obywateli Ukrainy. Gdzie złożyć wnioski?

16.03.2022

Ważna informacja dla obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z działaniami wojennymi. Важлива інформація для громадян України, які прибули до Польщі у зв’язку з бойовими діями.

Jesteś obywatelem/obywatelką Ukrainy i przybyłeś(-aś) do Polski bezpośrednio z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi w twoim kraju? Możesz uzyskać numer PESEL, który umożliwi np. skorzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce. Jednocześnie możesz uzyskać profil zaufany, który umożliwia załatwianie wielu spraw urzędowych przez Internet.

Gdzie składasz wniosek

W dowolnym Urzędzie Miasta lub Gminy, na terenie której właśnie przebywasz. 

ZOBACZ INTERAKTYWNĄ MAPĘ
MIAST I GMIN POWIATU RADOMSKIEGO
(kliknij w obrazek poniżej)

Kiedy możesz uzyskać

Możesz uzyskać numer PESEL, jeśli:

  • jesteś obywatelem/obywatelką Ukrainy lub
  • jesteś obywatelem/obywatelką Ukrainy i masz Kartę Polaka, lub
  • jesteś członkiem najbliższej rodziny obywatela/obywatelki Ukrainy, który/która ma Kartę Polaka, lub
  • jesteś małżonkiem/małżonką obywatela/obywatelki Ukrainy, ale nie masz obywatelstwa ukraińskiego

oraz przybyłeś(-aś) w okresie od 24 lutego 2022 r. na terytorium Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi w twoim kraju.

Kto może uzyskać

Każdy, kto spełnia warunki wymienione w sekcji Kiedy możesz skorzystać oraz:

  • przybył w okresie od 24 lutego 2022 r. do Polski bezpośrednio z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi,
  • zgłosi się (złoży wniosek) do dowolnego urzędu gminy.

Co musisz przygotować

  • Wniosek o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym (plik .pdf, 517 kB). Wniosek możesz też dostać w dowolnym urzędzie gminy. Możesz też pobrać wniosek w rosyjskiej wersji językowej (plik .pdf, 549 kB).
  • Dokument, który potwierdzi dane, które podajesz we wniosku, w tym twoją tożsamość. Dokument, który potwierdzi dane, które podajesz we wniosku, w tym twoją tożsamość. Jeżeli nie masz takiego dokumentu, to podpisanie przez ciebie wniosku jest równoważne prawnie z oświadczeniem, że twoje dane są prawdziwe.
  • Dane, które wpiszesz we wniosku:
    • imię i nazwisko,
    • data i miejsce urodzenia,
    • kraj urodzenia i obywatelstwo,
    • data wjazdu do Polski,
    • ukraiński numer ewidencyjny ‒ jeśli masz,
    • aby uzyskać profil zaufany – dane kontaktowe: adres e-mail i polski numer telefonu.
  • Jeśli wypełniasz wniosek w imieniu osoby małoletniej (dziecka poniżej 18 r.ż.), podaj dane rodziców i/lub osoby sprawującej faktyczną opiekę nad dzieckiem.
  • Kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość) i – jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy – odpowiednie zaświadczenie. Sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie.

Aby uzyskać profil zaufany, musisz mieć :

  • działający telefon komórkowy z numerem od polskiego operatora, którego jesteś wyłącznym użytkownikiem,
  • adres e-mail, z którego korzystasz.

Pamiętaj! Podczas składania wniosku zostaną pobrane twoje odciski palców.

Co musisz zrobić

1. Wypełnij wniosek, przygotuj potrzebne dokumenty oraz zdjęcie – szczegóły znajdziesz w sekcji powyżej pt. Co musisz przygotować.

Wniosek musisz złożyć osobiście. Dziecko do 12 roku życia nie musi być obecne przy składaniu wniosku ‒ z wyjątkiem sytuacji, w której jego tożsamość będzie ustalana w oparciu o oświadczenie.

Wniosek w imieniu dziecka składa jedno z rodziców, opiekun, kurator, opiekun tymczasowy ustanowiony przez sąd opiekuńczy, lub osoba sprawująca faktyczną pieczę nad dzieckiem. Od dzieci, które nie ukończyły 12 r.ż., nie pobiera się odcisków palców.

2. Na wniosku złóż własnoręczny podpis.
3. Złóż wniosek w dowolnym urzędzie gminy. Jeśli jesteś w Radomiu – złóż wniosek w Urzędzie Miejskim w Radomiu, ul. Moniuszki 9, 26-600 Radom.
4. Urzędnik pobierze twoje odciski palców.
5. Otrzymasz wydruk potwierdzenia nadania numeru PESEL.
6. Jeżeli masz ukończone 18 lat, na wniosku możesz wyrazić zgodę na:

  • wprowadzenie danych (adres e-mail, numer telefonu komórkowego) do rejestru danych kontaktowych. Informacje o Rejestrze Danych Kontaktowych znajdziesz w sekcji Co to jest Rejestr Danych Kontaktowych;
  • potwierdzenie profilu zaufanego. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co to jest profil zaufany.

Jeśli we wniosku będą jakieś braki – urzędnik poprosi o ich uzupełnienie. Urząd może nie rozpatrzyć twojego wniosku – jeśli wniosek nie będzie spełniał wymogów urzędowych.

Jeśli jesteś w Radomiu – złóż wniosek w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego, ul. Moniuszki 9, na parterze, w godzinach od 7.30 do 15.30. Czas na złożenie wniosku o nadanie numeru PESEL wynosi 60 dni od momentu wjazdu na teren RP.

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna.

Gdzie odbierzesz potwierdzenie

W urzędzie miasta lub gminy, w którym składasz wniosek.

Co to jest numer PESEL

To jedenastocyfrowy symbol numeryczny, który jednoznacznie identyfikuje osobę fizyczną. Numer PESEL zawiera:

  • datę urodzenia,
  • numer porządkowy,
  • oznaczenie płci
  • liczbę kontrolną.

Numer PESEL umożliwi ci np. skorzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce.

Co to jest Rejestr Danych Kontaktowych

Rejestr Danych Kontaktowych (RDK) to baza, dzięki której masz pewność, że administracja publiczna ma dostęp do twoich aktualnych danych kontaktowych. Po co administracji twoje dane kontaktowe? Pozwalają na szybki i skuteczny kontakt z tobą, by powiadomić cię o:

  • dokumentach gotowych do odbioru,
  • rozpatrzeniu złożonych wniosków,
  • potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w twoich sprawach, prowadzonych w urzędach.

Pamiętaj! RDK nie będzie używane do rozsyłania informacji marketingowych ani reklam, ale wyłącznie do informowania o sprawach bezpośrednio dotyczących ciebie. Twoje dane w RDK są bezpieczne. Dostęp do nich ma tylko administracja publiczna i podmioty realizujące zadania publiczne.

Co to jest profil zaufany

Profil zaufany – cyfrowe narzędzie, które umożliwia załatwianie spraw urzędowych online, bez wychodzenia z domu.

Do czego służy profil zaufany?

1. W Internecie pełni tę samą funkcję, co dokument tożsamości.
2. Pozwala na podpisanie dokumentu elektronicznego podpisem, który jest równoważny prawnie z podpisem własnoręcznym (tylko wobec podmiotów publicznych).

Jeżeli we wniosku zaznaczysz, że chcesz potwierdzić profil zaufany:

  • Na numer telefonu komórkowego podany we wniosku przyjdzie wiadomość SMS z jednorazowym kodem. Kod podaj urzędnikowi.
  • Na podany we wniosku adres e-mail przyjdzie jednorazowy kod, który możesz, ale nie musisz podać urzędnikowi (jeżeli nie możesz odebrać tego kodu, to urzędnik i tak potwierdzi twój profil zaufany).
  • Otrzymasz wydruk potwierdzenia utworzenia profilu zaufanego.
  • Urzędnik poprosi cię o podpisanie zobowiązania, że nie udostępnisz swojego profilu zaufanego innej osobie (na drugim egzemplarzu wydruku).

Kiedy twój profil zaufany będzie gotowy, otrzymasz dodatkowe informacje:

  • na podany we wniosku adres e-mail, w kolejnej wiadomości, otrzymasz nazwę użytkownika (login) oraz potwierdzenie, że twój profil zaufany jest gotowy;
  • na numer telefonu komórkowego podany we wniosku otrzymasz kolejną wiadomość SMSM z jednorazowym hasłem do aktywacji profilu zaufanego (nie musisz aktywować profilu zaufanego od razu).

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Informacja dla obywateli Ukrainy przebywających na terenie Radomia

Інформація для громадян України, які перебувають у Радомі

З середи (16 березня) громадяни України, які приїхали до Польщі після 24 лютого, зможуть подавати заявки на номер PESEL (аналог іденфікаційного номеру). У Радомі такий номер видаватиме відділ у справах громадян міської адміністрації за адресою вул.  Moniuszki 9, на першому поверсі, з 7.30 до 15.30.  Термін подання заяви на номер PESEL – 60 днів з моменту в’їзду на територію Республіки Польща.

Наявність номера PESEL дозволить громадянам України користуватися, зокрема  з охорони здоров’я, соціального забезпечення або відкриття компанії в Польщі.  У той же час можна буде отримати довірений профіль, який полегшить вирішення багатьох офіційних справ через Інтернет.

Номер PESEL може отримати кожен, хто:

 – прибув у період з 24 лютого 2022 року до Польщі безпосередньо з України у зв’язку з бойовими діями,

 – подає заяву до будь-якого комунального відділення 

Щоб отримати номер PESEL, необхідно мати документ, який підтвердить вашу особу.  У разі відсутності такого документа необхідно подати декларацію про його відсутність за умовою кримінальної відповідальності.  До заяви додається кольорова фотографія на фотопапері розміром 35 х 45 мм.

Заявки на присвоєння номера PESEL громадянину України у зв’язку зі збройним конфліктом будуть доступні в Управлінні з питань цивільних справ (Wydzial Spraw Obywatelskich) за адресою: вул.  Moniuszki 9. Заяву на надання номеру PESEL в українській та російськомовній версіях також можна буде завантажити на сайті: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-numer-pesel-oraz-profil-zaufany–usluga-dla-obywateli-ukrainy

Заява від імені неповнолітнього (дитини до 18 років) заповнюється батьком та/або особою, яка фактично доглядає за дитиною.

Ваші відбитки пальців будуть зняті, коли ви подасте заявку.

Видача документа безкоштовна.

У свою чергу, щоб отримати довірений профіль, ви повинні мати:

 – робочий мобільний телефон з номером польського оператора,

 – адресу електронної пошти.

Powrót